Alle 110 medewerkers verrast met een gloednieuwe e-bike

Wiertsema & Partners is een toonaangevend geotechnisch ingenieursbureau, gevestigd in het Groningse Tolbert. Met 110 werknemers is het bedrijf actief op het gebied van grondmechanica en milieu, veldonderzoek, geotechnisch laboratoriumonderzoek (eigen laboratorium) en geomonitoring voor woningbouw, utiliteitsbouw, civiele projecten, dijkversterking, de petrochemische industrie en de energiemarkt. Het percentage werknemers dat fietsend naar het werk komt, is in de zomer van 2019 10%. Dit zal naar verwachting verdubbelen.

Onlangs werden namelijk alle 110 medewerkers van geotechnisch ingenieursbureau Wiertsema & Partners verrast met een gloednieuwe e-bike. Met het unieke ‘jubileumcadeau’ vanwege het 40-jarig bestaan van het Groningse bedrijf is het uiteindelijke doel volgens directeur Kees-Jan der Made zeker nog niet bereikt. Want hoe zorg je ervoor dat die glimmende e-bikes ook blijvend worden gebruikt?

Op bezoek bij fietsambassadeur Wiertsema en Partners

Wild plan

Het eerste ‘wilde’ plan voor een gratis fiets voor iedereen ontstond ongeveer een jaar geleden.  De logistieke operatie werd binnen drie maanden geregeld, vertelt Tjitske Aans, verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie bij het bedrijf en nauw betrokken bij het fietsplan. Dat betekende nogal een uitdaging, ook al omdat fietsfabrieken en -winkels (fietsenwinkel De Vries Tweewielers in Tolbert verzorgt de reparaties en onderhoud) nog nooit 110 fietsen op maat in één keer op dezelfde dag bij een bedrijf hadden bezorgd. Voor de overhandiging moesten uiteraard ook de financiële consequenties (een fiscaalvriendelijke oplossing, zodat de nieuwe fiets de medewerkers niks kost) goed worden doorgerekend.

Logistiek

Tjitske Aans is zelf een van de medewerkers die dolblij is met haar nieuwe aanwinst. “Logistiek is het voor mij niet te doen – ik moet ’s Ochtends eerst mijn kinderen wegbrengen – om op een gewone fiets 18 km van mijn huis naar Tolbert te reizen, dat kost me gewoon te veel tijd. Maar met de nieuwe e-bike ga ik zeker proberen om twee keer per week naar het werk te fietsen; dat kan prima.’’

Dat laatste geldt voor de meeste collega’s, van wie het merendeel binnen een straal van 20 kilometer van het bedrijf woont, zegt Van der Made. “Zelf woon ik ongeveer 25 kilometer van Tolbert. Ik ben helemaal niet zo’n fietsfanaat, maar met een e-bike is die afstand makkelijk te overbruggen.’’ Dat ondervonden de collega’s direct bij de ‘vuurdoop’ op 13 september. “We zijn op onze e-bikes teruggefietst van Heerenveen naar Tobert, dat is 40 kilometer. Iedereen heeft dus direct aan den lijve ondervonden dat je zulke afstanden fluitend aflegt; het bewijs is geleverd.’’

Startsein

De weggeefactie was dus een daverend succes, maar ook het startsein voor de volgende uitdaging. Van der Made: “We hebben nog veel te doen. Het aandeel medewerkers dat op de fiets kwam, lag op zo’n tien procent. Ik verwacht dat dat percentage zeker verdubbelt, maar we zullen ook acties moeten ondernemen, zoals challenges om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen. Daarover zijn we nu aan het nadenken.” En daarbij hoopt Van der Made op hulp van ‘gelijkgestemden’. “Omdat we nu fietsambassadeur zijn, verwacht ik van andere bedrijven nog veel te kunnen leren, ik zie uit naar het eerste overleg met collega-fietsambassadeurs. We zijn heel benieuwd naar hun ervaringen, en naar wat wel en niet werkt.’’

In elk geval moet aan de facilitaire kant - al was het maar om te voorkomen dat de gloednieuwe e-bikes op termijn staan weg te roesten in schuurtjes - nog het een en ander gebeuren. Zo zal de fietsenstalling, inclusief oplaadpunten, worden aangepast, en wordt nagedacht over zonnepanelen en faciliteiten als extra douches en kleedruimte.

Kees-Jan van der Made en Tjitske Aans Wiertsema en Partners

Boost

Hoewel de fietsactie nog erg recent is, merken Van der Made en Aans wel dat het een positieve boost geeft. De mails en complimenten van klanten en collega-bedrijven stromen binnen. Nog belangrijker vinden Van der Made en Aans dat de actie naadloos aansluit bij de sociale missie van het bedrijf: ‘zorg goed voor je mensen’. “We hebben gelukkig weinig verloop onder het personeel, dat we in de meeste gevallen zelf hebben opgeleid. Het liefst zien we dat onze mensen tot hun pensioen bij ons blijven werken, dat ze fit blijven, en daar past deze actie ook prima bij’’, aldus Van der Made.

Daarvan is Aans ook overtuigd. “Mensen die fietsen, zijn fitter en productiever dan niet-fietsers. Dat merk ik ook zelf: lekker in de buitenlucht fietsen na je werk, een fris hoofd, vitamine D, dat is heerlijk. Dat zullen we nog nadrukkelijker gaan uitdragen.’’

Meedoen

Doe de fietsscan en ontdek de potentiële groei van het aantal fietsforensen in uw organisatie of vraag een communicatie toolkit aan om de zichtbaarheid van de voorzieningen en regelingen te vergroten.